Onze vereniging

Eigenlijk is de Vlaamse Terrariumvereniging niet meer dan een verlengde van het zestienjarig clubbestaan van de Oost-Vlaamse Terrariumvereniging ANOLIS!! In het begin van Anolis kwam maar liefst 95% van onze leden uit Oost-Vlaanderen.

Maar door al die jaren heen is er zoveel veranderd dat het huidige ledenbestand over geheel Vlaanderen en zelfs Nederland strijkt. We hebben dan ook besloten om onze naam en logo te veranderen naar ”Vlaamse Terrariumvereniging”.

Ook onze activiteiten zijn niet langer enkel in Oost-Vlaanderen te vinden . De doelstelling van onze vereniging is uiteraard hetzelfde als vroeger: het verantwoord houden van reptielen, amfibieën en ongewervelde. Dit doen we door maandelijks een vergadering te houden op de derde zaterdag van een maand. Dit kan gaan van het maken van achterwanden tot een spreker van een bepaald soort dier. Enkel in april, juli, augustus en november is er geen vergadering. In april vindt onze eerste voorjaarsbeurs plaats in Dadizele. In juli houden we onze jaarlijkse clubreis naar een dierenpark of zoo in binnen-of buitenland. In november daarentegen organiseren we een tweede beurs in Lebbeke die jaarlijks meer dan 1000 bezoekers trekt. Al deze info en nog veel meer kunnen de leden lezen in ons maandelijks magazine: over onze activiteiten, beurzen en allerlei artikels die met onze hobby te maken hebben. Ook kunnen onze leden gratis gebruik maken van onze uitgebreide bibliotheek. Uiteraard kan men de meeste informatie vinden bij liefhebbers die jaren ervaring hebben in onze hobby. Zo geeft de Vlaamse Terrariumvereniging vaak educatieve voordrachten o.a. aan scholen om onze hobby in een positief daglicht te stellen. Want we zijn er dan ook van overtuigd dat degelijke info een heleboel dierenleed vermijdt. Daarom organiseren we om de vijf jaar de grootste reptielen- en amfibieën tentoonstelling van België!! Tijdens dit evenement krijgt iedereen de kans om onze dieren in een positieve sfeer te leren kennen.

De lokale scholen zijn dan vaak massaal aanwezig om deze educatieve week bij te wonen.

Dit en nog veel meer kun je vinden op onze site. Indien meer vragen neem gerust contact op met de bestuursleden.

Wie of wat is de Vlaamse Terrariumvereniging.