Niet enkel scholen doen beroep op de kennis van de leden van de Vlaamse terrarium vereniging. Ook het brandweerkorps uit Hamme ( Oost-Vlaanderen) heeft enkele info avonden georganiseerd voor hun korps omtrent amfibieën, reptielen en ongewervelde. Zoals reeds te lezen op onze site, is onze hobby in stijgende lijn. Men denkt vaak alles te vinden op internet qua het houden van onze dieren, maar niet altijd is de informatie correct of is deze vaak onvolledig.

Men komt dus vaak na enige tijd voor verrassingen te staan omtrent de grote van het dier. Wat voor automatisch zorgt voor problemen qua huisvesting. Een groter terrarium met de juiste benodigdheden is vaak een dure aangelegenheid, wat voor sommige mensen een financiële tegenvaller wordt. Ook het karakter van het dier blijft niet altijd even vriendelijk, het ouder worden en vooral de paartijd kan voor problemen zorgen,indien de kennis ontbreekt.

Al deze “verrassingen” kunnen sommige eigenaars niet aan en “dumpen”jammer genoeg hun dieren ergens in een open terrein of bos. Ook onvoorzichtigheid,van de eigenaar, zoals openstaande deurtjes of slecht sluitende ramen, zijn geen uitzonderingen. Slangen zijn echte fantasten als het gaat om ontsnappen.

We moeten jullie niet zeggen,als een ontsnapte dier , wordt gevonden door een “niet” liefhebber van onze dieren. Vaak wordt dan de brandweer opgeroepen om het ontsnapte dier te vangen. Maar weinigen onder hen hebben de nodige kennis van onze dieren. Is het giftig is of niet , kan het bijten, vaak blijven deze vragen ook voor de brandweerlui een open vraag. Daarom heeft het korps uit Hamme beroep gedaan op de Vlaamse terrarium vereniging. Met enorm veel interesse en enthousiasme beleefde de brandweerlieden de voordracht. Iedereen was het er over eens, ze zullen onze dieren op volledig andere manier bekijken.

Zowel voor de Vlaamse terrarium vereniging als voor het Hamse brandweerkorps, ambulanciers is dit een stimulans om samen onze hobby een positieve wending te geven.