Onze vereniging organiseert om de vijf jaar een grote reptielen,amfibieën en ongewervelde Tentoonstelling. Met dit grootst evenement proberen we de mensen een betere kijk te geven op onze hobby en dieren. Zowel op het houden en verzorgen van onze dieren als wetgeving krijgen onze bezoekers de nodige informatie.

Naast onze vijfjaarlijkse grote tentoonstelling doen we soms een kleine tentoonstelling, meestal op speciale aanvraag, we doen dit niet te vaak ondat dit toch stresseerend is voor onze dieren.

Vaak worden onze koudbloedige vrienden afgeschilderd als giftige, gevaarlijke en onvriendelijke dieren. Niets is minder waar, het is zeer vaak door foute of onvolledige info dat de mensen beangstigend reageren bij het woord reptiel.

Voor de meeste is een slang dan ook giftig en gevaarlijk en ligt hij daar maar te wachten op een prooi. Ook onze hagedisachtige kunnen niet altijd op sympathie rekenen. Want daar heb je zeker niets aan want ze zijn bijna niet of nauwelijks zichtbaar,horen we vaak. Ook hun voedsel lijkt voor de meeste mensen niet echt appetijtelijk, wormen,krekels en wasmot larven zijn nu éénmaal niet echt moeders mooiste. Bij zowel land- als waterschildpadden zijn de mensen vaak verkeerd geïnformeerd. Nog vaak krijgen we tijdens onze rondleidingen te horen, dat hun “schildpadje” zich aanpast aan het aquarium, of het Oh zou foute “palmbakje”. De meeste waterschildpadden die verkocht worden in bijna alle dierenspeciaalzaken of tuincentra worden groot en eten vlees!! Een goeie tip; kattenkorrels zijn prima eten voor je waterschildpad! Onze amfibieën daarentegen kunnen op iets meer sympathie rekenen, dit komt vaak door hun mooie kleuren en grappig uiterlijk. Diegene die het zeker verkorven hebben bij de meeste mensen zijn onze ongewervelde. Spinnen,schorpioenen,miljoenpoten en wandelende takken zijn absoluut niet de lieverdjes onder de bezoekers. Desondanks ze meer dan “griezelig” zijn, hebben ze een fantastische levenswijze,die zeker de moeite waard is, om deze beter te leren kennen.

Dit en nog veel meer proberen we de bezoekers en vooral de scholen bij te brengen tijdens deze boeiende week.

Bekijk hieronder meer info en foto's van onze tentoonstellingen.

Mini Tentoonstelling Moerzeke