peter

Penningmeester van de Vlaamse Terrarium Vereniging

Al van kinds af aan is Peter Staljanssens gefascineerd in dieren, vooral het leven in en om het water trok zijn aandacht. Vanaf 10jarige leeftijd verzorgde hij waterschildpadden, die na enkele jaren voor nakweek zorgden. Hij kweekte later met verschillende soorten slangen en hagedis achtigen. Maar zijn voorkeur blijft toch uitgaan naar waterschildpadden, waar hij nu kweekresultaten heeft van verschillende soorten muskus- en modderschildpadden. Ook de roodwang- en bijtschildpad ( tot F2 generatie) zorgen al een tiental jaar voor de nodige nakweek. Enkele Afrikaanse soorten waaronder de Afrikaanse moerasschildpad hebben al nakweek voortgebracht. Maar het meest tot de verbeelding sprekende kweekresultaat bekwam hij met de Zuid-Amerikaanse Matamata waar hij als eerste in België mee kweekte.

Van landschildpadden hebben de Griekse-en Moorse landschildpad voor de nodige jongen gezorgd.

Die jarenlange kennis heeft Peter, als medeauteur, samen met Jef Nijs gebundeld in een boek SCHILDPADDEN. Samen met Jef schrijft Peter ook artikels voor nationale en internationale tijdschriften over schildpadden.

In 1995 besloot  Peter om penningmeester te worden van de (toen nog) Oost-Vlaamse terrarium vereniging Anolis. Tot op heden is Peter nog steeds schatbewaarder van de Vlaamse Terrarium vereniging. Hij promoot de terrarium vereniging en dan vooral het houden, verzorgen en kweken van de dieren door voordrachten te geven bij allerlei verenigingen, scholen,brandweer en andere organisaties. Op die manier kunnen onze dieren op een positievere manier naar de buitenwereld toe geprofileerd worden.

Zelf gaat Peter op reis om de lokale fauna en flora te verkennen van dat land, waar hij met een aantal vrienden wat veldwerk verricht. Die leveren dan weer een bron van informatie op voor onze hobby.

Met al deze kennis hoopt Peter een stukje meerwaarde te geven aan de Vlaamse Terrarium vereniging.

Gegevens :

9220 Hamme